خرید(مبانی نظری و پیشینه ارزیابی و مدیریت عملکرد)

مبانی نظری و پیشینه ارزیابی و مدیریت عملکرد|خرید|جی دی|40205923|مبانی نظری و پیشینه ارزیابی و مدیریت عملکرد
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع مبانی نظری و پیشینه ارزیابی و مدیریت عملکرد می باشد.

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

ارزیابی عملکرد

سازمان‌ها اصولاً به‌منظور رسیدن به هدف‌هایی ایجاد گردیده‌اند، که میزان موفقیت آن‌ها در دستیابی به این هدف‌ها ارتباط مستقیم با نحوه عملکرد کارکنان دارد. عملکرد مناسب و اثربخش، کلید موفقیت سازمان‌ها تلقی می‌شود. عملکرد مطلوب به معنی بهره‌وری، کیفیت، سودآوری و مشتری مداری است. از آنجا که بقای سازمان‌ها، به‌ویژه بنگاه‌های اقتصادی در گرو بهبود مستمر عملکرد کارکنان باهدف افزایش توان رقابتی و کسب منافع بیشتر است، لذا سازمان‌ها و مؤسسات جهت تشخیص میزان کارایی کارکنان، در پیشبرد اهداف سازمان به ارزیابی عملکرد آن‌ها می‌پردازند. بنابراین ارزشیابی کارکنان و عملکردشان در مدیریت منابع انسانی، از جایگاه مهمی برخوردار است.

توانایی تعریف، سنجش و ارزیابی عملکرد یکی از شرایط موردنیاز برای بهبود در هر سازمانی است. قبل از اینکه یک سازمان بتواند عملکرد خود را بهبود بخشد نیازمند توانمند کردن خود در زمینه سنجش، ارزیابی و ارائه عملکرد خود است.

ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می‌گردد که به‌ منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع جهت دستیابی به اهداف به شیوه اقتصادی توأم با کارایی و اثربخشی صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که ارزیابی عملکرد در بعد سازمانی معمولاً اثربخشی فعالیت‌ها است. منظور از اثربخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها با ویژگی کارا بودن فعالیت‌ها و عملیات است (داریانی و همکاران، 1386).

منظور از ارزیابی عملکرد، فرایندی است که به‌وسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین و به‌طور رسمی، مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد. شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آن‌ها و از این طریق، ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان و سایر کارکنان، از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است

در گذشته مدیران کلاسیک ارزیابی عملکرد را فقط به‌منظور کنترل کارکنان انجام می‌دادند، در حالی‌ که امروزه جنبه راهنمایی و ارشادی این عمل اهمیت بیشتری یافته است و هدف اصلی از ارزیابی عملکرد این است که اطلاعات ضروری درباره نیروهای شاغل در سازمان جمع‌آوری‌شده و در دسترس مدیران قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند تصمیمات به‌جا و لازم را در جهت بالا بردن کمیت و کیفیت کارکنان اتخاذ نمایند (قاسمی، 1387). ارزیابی عملکرد، فرایندی است که برای ارزیابی پیشرفت به‌سوی دستیابی به اهداف تعیین‌شده، مشتمل بر اطلاعاتی در مورد کارایی تبدیل محصولات و خدمات ارائه‌شده و میزان رضایت‌مندی مشتریان، دستاوردها و اثربخشی فعالیت‌ها در راستای مشخص اهداف آن‌ها می‌باشد. ارزیابی عملکرد از جمله بهترین راه‌های بدست آوردن اطلاعات برای تصمیم‌گیری در سازمان‌ها است، به همین جهت همواره در هر دوره زمانی، نیاز به اندازه‌گیری عملکرد سازمان در مدیران حس می‌شده است (صلواتی و همکاران، 1391).


مطالب دیگر:
🔗مديرت موفق🔗مدیریت و خلاقیت و حل مسئله🔗مدیریت و تشکیلات کارگاهی🔗مدیریت مواد زائد خطرناک تحت قوانین🔗مدیریت منابع🔗مدیریت منابع انسانی در ورزش و تفریحات سالم🔗مدیریت منابع انسانی در صنعت جهانگردی🔗مدیریت محیط زیستی🔗مدیریت کنترل پروژه🔗مدیریت کلاس الکترونیکی🔗مدیریت کسب و کار🔗مدیریت فرایند🔗مدیریت علفهای هرز در تولید برنج🔗مدیریت علف های هرز گندم🔗مدیریت سیلاب در ژاپن🔗مدیریت زخم های فشاری🔗مدیـریت رفـتار سـازمانی پیشرفته🔗مدیریت ذهن🔗مقاله ی کامپوزیت های تقویت شده با الیاف🔗مدیریت تعارض🔗مدیریت بهینه دارایی ها و بدهی ها در بانک ملت با استفاده از مدلسازی ریاضی🔗مدیریت برنامه های حمایتی در🔗مدیریت بازاریابی🔗مدیریت انرژی حرارتی وتکنولوژی ارتقائ انرژی حرارتی🔗مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات