خرید(چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی)

چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی|خرید|جی دی|40094144|چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی,مبانی نظری وپیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی, چارچوب مبانی نظری عملکرد تحصیلی,پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی,مبانی نظری عملکرد تحصیلی
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی می باشد.

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

تعداد صفحه: 25صفحه

نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

مفهوم عملکرد تحصیلی

عملکرد تحصیلی، عبارت است از کلیه فعالیت ها و تلاش هایی که یک فرد در جهت کسب علوم و دانش و گذراندن پایه ها و مقاطع تحصیلی مختلف در مراکز آموزشی از خودنشان می دهد. عملکرد تحصیلی عبارتست از درجه و میزان موفقیت فرد در امتحانات پایان ترم تحصیلی مدارس که از نمره صفر تابیست تعیین می گردد(مارتین وهمکاران،2006).

عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی

1-عوامل فردی

بیابانگرد(1382) عوامل فردی را متشکل از موادی همچون هوش، انگیزه، عزت نفس، هدف گزینی، شیوه های مطالعه و میزان دقت و تمرکز می داند. هوش را می توان از عمده ترین و تعیین کننده ترین عوامل موثر در عملکرد تحصیلی به شمار آورد. هوش هر فرد را می توان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد که هوش عمومی شامل توانایی است که اغلب خاصیت انسان را نشان می دهد. هوش اختصاصی نیز استعداد و توانایی خاصی است که فرد یک یا چند زمینه خاص دارد. طبق این تعریف آخر به دروس مختلف آموزشگاهی دانش آموزان دقت کنیم خواهیم دید که نوعی رابطه بین آن ها وجود دارد. در واقع این گونه نیست که آن دانش آموز در یک درس بسیار قوی و در درس دیگر ضعیف باشد از طرف دیگر ممکن است کمی تفاوت دیده شود مثلا در درس علوم بهتر از تاریخ باشد هوش اختصاصی هم وراثت و هم محیط(فرصت های یادگیری) عوامل تعیین کننده مهمی در توانایی های هوشی هستند. وراثت دامنه یا حداکثر هوش یک فرد را مشخص می کند در حالی که محیط تعیین می کند که فرد در کجای دامنه قرار دارد. در مقابل هوش که تقریبا ذاتی است، انگیزه ها پدیده ای اکتسابی فرض می شود در روانشناسی تربیتی و یادگیری اصطلاح انگیزش در مورد عاملی به کار می رود که دانش آموزان یا به طور کلی یادگیرنده را برای آموختن درس به تلاش و کوشش وامی دارد و به فعالیت او شکل و جهت می دهد. انگیزه تحت تأثیر عوامل گوناگونی همچون نیازها(جسمانی و شناختی) رغبت ها، محرک ها، امیال، گرایش ها، فشارهای محیطی قرار می گیرد. در محیط آموزشگاهی به انگیزه بیشتر از هوش تأکید می شود و عقیده بر این است از میان دانش آموزان دارای هوش معمولی کسانی موفق تر هستند که انگیزه بالاتری دارند. از طرفی انگیزه می تواند درونی و بیرونی باشد.کسانی که دارای انگیزه بیرونی هستند تلاش هایشان فقط برای دستیابی به چیز دیگری است اما کسانی که دارای انگیزه درونی هستند کار را صرفا برای خود و رضایت درونی خود انجام می دهند. عقیده بر این است که انگیزه درونی از قابلیتی به مراتب بالاتر برای رساندن دانش آموزان به پیشرفت و موفقیت برخوردار است هدف گزینی از جمله عوامل موثر و مهم فردی در عملکرد تحصیلی است دانش آموزانی که برای تحصیل خود اهدافی در نظر می گیرند از آن هایی که هدف خاصی را دنبال نمی کنند موفقیت بیشتری را تجربه خواهند کرد. داشتن هدف باعث می شود دانش آموزان برای رسیدن به آنها تلاش کنند اگر این اهداف متناسب با توانایی او باشد و تلاش لازم را انجام دهند موفق خواهد شد و این موفقیت باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و انگیزه او برای تعیین اهداف بعدی می گردد. و اگر اهدافی فراتر از سطح توانایی های خود برگزینند دچار شکست می شود و این شکست به نوبه خود ممکن است انگیزه، عزت نفس و عملکرد تحصیلی وی را تحت شعاع قرار دهد. دانش آموزانی که از انگیزه درونی بالایی برخوردار هستند اهدافشان را به قصد افزایش دامنه مهارت ها و شایستگی هایشان تدوین می نماید و دانش آموزانی که دارای انگیزه بیرونی بالا هستند اهدافی را بر می گزینند که بتوانند با آن ها شایستگی خود را به دیگران نشان دهند.

منابع و مأخذ:

منابع فارسی

ابطحی، معصومه السادات وندری، خدیجه، (1390)، رابطه خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره10، 15-28.

اخلاقی، فرشاد، (1378)، بررسی و مقایسه بین علاقه‌ی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.

بیابانگرد، اسماعیل، (1382)، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

بدار، لوك و دیگران، (1388)، روان شناسی اجتماعی، (ترجمه، دكتر حمزه گنجی)،‌ تهران: نشر ساوالان.

پورکریمی، جواد، (1388)، مقایسه رضایت شغلی و انگیزش پیشرفت در دانش آموختگان کشاورزی خود اشتغال و غیر خوداشتغال، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 51، 155-175.

توسلی، غلامعباس، (1385)، نظریه های جامعه شناسی، تهران: انتشارات سمت.

حرانی، شیخ ابومحمد، (1385)، تحف العقول عن آل رسول(ص)، قم: انتشارات آل علی.

روشه، گی، (1386)، جامعه شناسی تالکوت پارسونز، (ترجمه عبدالحسین نیك گهر)، تهران: نشر تبیان.

ریتزر،جورج، (1374)، نظریه های جامعه شناسی دوران معاصر، تهران: نشر علمی.

سبحانی نژاد، مهدی و عابدی، احمد، (1385)، بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی، فصلنامه علمی– پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز، شماره1، 79-97.

شهنی ییلاق، منیجه، بنابی مباركی، زهرا وشكركن، حسین، (1384)، بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی(خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدف های عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهراهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،شماره3، 47-76.

شریفیان، اکبر،(1381)، عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد، فصلنامه‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ش 15و 16.

منابع انگلیسی

Amanda W. & etal (2008) Improving the Social Behavioral Adjustment of Adolescent: The Effectiveness of Social Skills Group Intervention Journal child and family studies.

Amato PR. Studying marital interaction and commitment with survey data. Available from:

Anderson J. G. (2004) Stability and change among three generations of Mexican – American: Factors affecting achievement American Educational Research Journal Vol.14 Pp.285 -309.

Beheshtifar M Esmaili Z Nekoie.Moghadam M. (2011). Effect of moral intelligence on leadership. Eur J Econ Finan Admin Sci; 43: 1-7

Borba M. (2005) The step-by-step plan to building moral intelligence Nurtuing Kids Heart & Souls National Educator Award National council of self-esteem.Jossey-Bass

Brayan T. Donahune. M. & Pearl R. (2004) Learning disabled children"s peer interactions during a small group problem – solving task Learning Disability Quarterly Vol.16 Pp.13-22.

Binet A. & Simon T. (2000) The development of intelligence in children San Francisco: freeman.

Beheshtifar M. Esmaili Z. & Nekoie Moghadam M. (2011) Effect of moral intelligence on leadership Eur Journal Econ Final Admin Sci Vol.43 Pp. 1-7.

Borba M. (2005) The step by step plan to building moral intelligence Nurturing kids hearts & souls San Francisco: Jossy-Boss.

Barton Arwood S. Morrow L. Lane K. (2005) Project Improving Teaches Ability to Address students social needs Educational and treatment of children.


مطالب دیگر:
📚تحقیق دستگاه گردش خون و فشار خون و تعیین گروه خونی📚پاورپوینت کاشت،داشت و برداشت سیب زمینی📚تحقیق روش تولید بیوگاز، روش ساخت دستگاههای تولید بیوگاز و تحلیل بیوگاز با شبکه عصبی مصنوعی،145 صفحه📚بررسي امكان بكارگيري سيستم هزينه‌يابي برمبناي فعاليت (ABC) در صنايع آلومينيوم (مطالعه موردي گروه كا📚آزمایش پرش هیدرولیکی📚آزمایش تعیین حد روانی خاک📚آزمایش هیدرومتری خاک📚آزمایش تراکم خاک📚آزمایش دانه بندی خاک📚آزمایش تیرهای خمیده📚آزمایش کمانش📚آزمایش تعیین مدول الاستیسیته📚بتن غلطکی RCC📚مجموعه گزارش کارهای آزمایش مکانیک خاک📚تعمیرات مشعل گازی خانگی و کارگاهی از مبتدی تا حرفه ای📚IFTTT و زندگی دیجیتال📚گزارش نویسی مهندسین ناظر📚تولید عطر و ادکلن📚طرح توجیهی تولید مصالح ساختمانی و پرلیت منبسط📚طراحی خانه شعر کاشان با الهام از الگوی معماری سنتی ایران📚پروژه راه سازی📚تحقیق بررسی ارتباط کیفرشناسی باجرم شناسی📚تحقیق درمورد مفاهیم و آشنایی با اقرار📚تحقیق بررسی جرائم علیه امنیت ملی📚تحقیق در مورد بررسی رفتار فیزیکی